Forum Przenosimy forum ! zapraszamy na www.motopionki.cba.pl
www.motopionki.fora.pl
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Junak M10

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Przenosimy forum ! zapraszamy na www.motopionki.cba.pl Strona Główna -> Przenosimy forum ! zapraszamy na www.motopionki.cba.pl
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Diabel
Zapierdalacze



Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pionki

PostWysłany: Pon 20:12, 28 Wrz 2009    Temat postu: Junak M10

Troszke Histori
W latach 1956-1965 wyprodukowano łącznie 91 400 motocykli Junak, w tym ok. 10 000 szt. modelu M07, a także rajdowe typu M07-R, crossowe typu M07-C, 2500 trójkołowców typu B20 (dostawczy ze skrzynią z plandeką) oraz 8500 wózków bocznych typów WB1 i W03. Produkowany był w SFM w Szczecinie, silniki typu S03 do wszystkich modeli Junaka produkowane były przez Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego w Łodzi.

W latach 1956-59 wyprodukowano ok. 10 tys. egzemplarzy M07. Model M10 oficjalnie wprowadzono do produkcji w grudniu 1959 jednak pierwsze 20 tys. szt. modelu M10 wyprodukowane w latach 1960-1961 posiadały jeszcze niektóre cechy z poprzedniego modelu, przykładem może być przednia lampa. Motocykle Junak posiadające cechy obydwu modeli nazwane zostały przejściówkami.

Konstrukcja, opracowana w latach 1951-1952 w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego przez zespół pod kierunkiem J. Ignatowicza, przewyższała wiele motocykli renomowanych firm światowych owego czasu. Nic w tym dziwnego, skoro tworzyli go doświadczeni konstruktorzy opierając się na przedwojennych dokonaniach zespołu T. Rudawskiego, niezwykle utalentowanego konstruktora PZInż, "ojca" polskich motocykli Sokół. Stąd tak wiele podobieństw w konstrukcji silnika Junaka do Sokoła 600 i 500. Przy konstrukcji wzorowano się także na rozwiązaniach konstrukcyjnych takich motocykli jak angielskie AJS, BSA, Triumph czy Norton, choć nie bez wpływu konstrukcji niemieckich.

Wiele Junaków wyeksportowano m.in. do Węgier, Bułgarii, Turcji, Wenezueli, Mongolii i na Kubę. Junaki sprzedawano także w USA, w tym model szosowo-terenowy Scrambler oraz 21 sztuk wykonane na specjalne zamówienie, z wyposażeniem wzbogaconym o sakwy, gmole i dodatkowe oświetlenie (fabryczne oznaczenie - "Junak M10 de Lux").
"Przejściówka" z 1961 r.

Motocykl Junak stosowany był w Milicji Obywatelskiej jako motocykl pościgowy, używany też był w wyścigach motocross i rajdach terenowych. W 1959 zawodnik Klubu Motocyklowego "Budowlani" z Gdańska Franciszek Stachewicz ustanowił na specjalnie przystosowanym Junaku polski rekord prędkości motocykla. Na poniemieckiej autostradzie Elbląg – Tczew osiągnął prędkość 149,3 km/h. Wydarzenie to zostało uwiecznione przez Polską Kronikę Filmową (PKF 15A z 1959 roku).

PRL-owskie realia oraz fatalna lokalizacja produkcji Junaka spowodowały permanentne trudności z osiągnięciem wymaganej jakości. Te same przyczyny uniemożliwiły podjęcie produkcji nowocześniejszych wersji silników S130, S131, S132 konstruowanych w łódzkich ZSM * Silnik
o Typ: S03
o Rodzaj: jednocylindrowy, czterosuwowy, górnozaworowy (OHV)
o Pojemność skokowa: 349 cm³
o Średnica cylindra: 75 mm
o Skok tłoka: 79 mm
o Stopień sprężania: 7,0
o Maksymalny moment obrotowy: 2,8 kGm przy 3800 obr./min
o Moc maksymalna: 17 KM przy 5700 obr./min (PN); 19 KM przy 6000 obr./min (SAE)
o Pojemnościowy wskaźnik mocy: 54 KM/l
o Szybkość maksymalna: 125 km/godz.
o Ciężar silnika suchego ze sprzęgłem i skrzynką biegów: 63 kg
o Gaźnik: typ GM26U1, średnica gardzieli 26 mm

* Podwozie
o Rama: kołyskowa, podwójna, spawana z rur stalowych o przekroju eliptycznym,
o Koła: 3,50 x 19"
o Zawieszenie
+ Przód: teleskopowe, z tłumieniem olejowym
+ Tył: wahacz wleczony, amortyzatory z tłumieniem olejowym
o Napęd na tylne koło: łańcuchem rolkowym jednorzędowym 5/8"; przełożenie 1:2,4
o Zbiornik paliwa: 17 l

* Instalacja elektryczna
o Zasilanie: prądnica prądu stałego typ P9a 6V, 45W
o Regulator prądnicy: typ RG9a, 6 V, 7,5 A
o Akumulator: 6V, 14Ah
o Zapłon: iskrownik z samoczynnym przyśpieszaniem zapłonu

* Wymiary motocykla
o Długość: 2172 mm
o Szerokość (kierownica): 730 mm
o Wysokość motocykla (nieobciążonego): 1020 mm
o Wzniesienie siodła: 760 mm
o Rozstaw osi: 1417 mm
o Prześwit poprzeczny: 170 mm
o Wyprzedzenie koła przedniego: 72 mm
o Ciężar własny motocykla bez paliwa i oleju: 170 kg
o Dopuszczalny ciężar całkowity: 382 kg


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sobol
admin



Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 171
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pionki

PostWysłany: Wto 13:51, 29 Wrz 2009    Temat postu:

Foto Very Happy jakieś wystawki ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rabinger
Niuchacz wydechowy



Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pionki

PostWysłany: Wto 14:01, 29 Wrz 2009    Temat postu:

M07


B20


M07-R


M07-C


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Diabel
Zapierdalacze



Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pionki

PostWysłany: Wto 22:05, 29 Wrz 2009    Temat postu:

M10

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Diabel dnia Wto 22:08, 29 Wrz 2009, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Diabel
Zapierdalacze



Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pionki

PostWysłany: Wto 22:10, 29 Wrz 2009    Temat postu:

Klasyka polskiej motoryzacji miała kilka perełek jakimi możemy się pochwalić na całym świecie między innymi SOKóŁ

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Diabel
Zapierdalacze



Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pionki

PostWysłany: Wto 22:18, 29 Wrz 2009    Temat postu:

Sokół 1000, choć powstał jako amalgamat konstrukcji amerykańskich, został stworzony w Polsce. Przez lata dookoła tego motocykla narosło wiele często nieprawdziwych historii. Jego rzadkość i ostatnio również popularność potęgują ich ilość.
W Polsce jeździ około 25 Sokołów 1000, sporo egzemplarzy jest w trakcie restaurowania. Kilka nawet znajduje się w zagranicznych kolekcjach.
W Polsce jeździ około 25 Sokołów 1000, sporo egzemplarzy jest w trakcie...
więcej zdjęć
Korzenie

Zawierucha po latach rozbiorów i dwu wojnach nękających Polskę nie miała dobrego wpływu na poziom życia społeczeństwa i możliwości jego rozwoju. Przemysł, nauka prawie nie istniały. Powojenne pozostałości sprzętowe wykazywały pełną różnorodność w sprzęcie, który notabene nie należał do najnowszych. Zaistniała nagląca potrzeba stworzenia własnego motocykla spełniającego najważniejsze z zadań: służby nowo rodzącemu się narodowi.

REKLAMY GOOGLE

* Samochód
Karta PZU Pomoc: przez 24h/dobę! Kolizja, Wypadek? Dzwoń - 801102102
[link widoczny dla zalogowanych]
* Parking podziemny / Nugat
Wynajmę miejsce przy ul.Nugat Monitoring, brama na pilota.
parking-ursynow.waw.pl
* Naszywki dla Motocyklisty
Indywidualne Realizacje Emblematy na Motocykle
naszywki.com.pl/motocyklowe

Na przełomie lat 1927/28 zaczęto przygotowania do produkcji motocykla, który miał stanowić techniczne odzwierciedlenie dobrze znanych użytkowanych dotychczas w Polskiej armii motocykli amerykańskich. Konstrukcja nadwozia bazowała na Harley-Davidsonie. Silnik był niemal kopią drugiego z potężnych amerykańskich producentów - Indiana. CWS M55 miał spełniać oczekiwania wojska. Niestety, zamiast je spełnić, całkowicie je zawiódł. Skopiowana konstrukcja nie była idealna, wykonanie nie było majstersztykiem. Delikatne modyfikacje pierwowzoru, jakich dokonali polscy konstruktorzy, nie zacierały podobieństw, stwarzając nikłe mrzonki o indywidualności krajowej konstrukcji. Wyprodukowana do 1932 roku seria 200 pojazdów (motocykl z wózkiem) nie zyskała zaufania ani finansującego produkcję państwa, ani użytkowników. Powstało kilka wersji, niemniej żadna z nich nie zdołała odnieść sukcesu. Jedyne, co stało się zasługą M55, to poruszenie stagnacji w porozbiorowej Polsce, jak też stworzenie solidnych podwalin pod nowy motocykl. Tak mało i tak wiele zarazem...

M III czy M 111?

W 1931 roku - jeszcze podczas produkcji CWS M55 - zadecydowano o konieczności stworzenia nowego ciężkiego motocykla dla wojska. Podjęto prace mające na celu optymalizację M55, by określić jego możliwości pod względem wprowadzenia do seryjnej produkcji. Pomimo panującego kryzysu gospodarczego PZInż. (Państwowe Zakłady Inżynierii), w którego skład wchodziły Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS), mogły pracować nieprzerwanie. Pozwalały na to dotacje państwa chcącego pozyskać pojazd przeznaczony specjalnie do celów wojskowych.

Wojskowe przeznaczenie było bezsprzecznym priorytetem, jaki przyświecał powstawaniu motocykla CWS M III nazwanego później, niemal przypadkiem, CWS M 111 Sokół 1000. Wyznacznik taki obligował jednak do kompromisów, jakich trzeba było dokonywać podczas konstruowania i produkcji. Samo założenie użycia Sokoła 1000 w szeregach armii narzucało wysoką niezawodność i doskonałe warunki jezdne. Mało tego, motocykl miał być niemal niezniszczalny, przy tym odporny na nieumiejętną obsługę i mało fachowy serwis. Doprowadziło to do tego, iż CWS M111 stał się wyjątkowo ciężkim motocyklem, mało ekonomicznym, a przy tym nienowoczesnym. Do tego jego cena oscylowała na poziomie wartości niewielkiego samochodu, co nie poprawiało sytuacji. Dobre parametry ruchowe, funkcjonalność, łatwość obsługi na pewno były pozytywnymi cechami największego polskiego motocykla, jego nienowoczesność, wręcz prostota nie napawały jednak konstruktorów optymizmem.

W 1932 roku do prób drogowych ruszyły prototypy nowego motocykla. Ostatecznie na wiosnę 1933 roku zaprezentowano CWS M111, zwany od 1935 roku Sokołem 1000 M111. Szeroka współpraca PZInż. z dostawcami części i podzespołów, bardzo wysokie wymagania odnośnie do jakości sprawiały, że największy i pierwszy zarazem Sokół miał najmniejszą z możliwych cenę przy wysokiej jakości. Do minimum zmniejszono udział zagranicznych podzespołów, z których na początku pochodziły lampa, łańcuch napędowy i łożyska, stanowiąc jedynie 5% całości motocykla.

Narodziny

Wytwarzany na taśmie produkcyjnej Sokół 1000 przechodził wiele testów. Silniki docierano najpierw na zimno, następnie na gorąco; co dziesiąta jednostka napędowa trafiała na hamownię w celu sprawdzenia parametrów i ich ewentualnej korekcji. Pojazdy dodatkowo poddawano próbom drogowym na dystansie 25 km po czym usuwano usterki, myto, dokonywano odbioru technicznego i odstawiano do magazynu w celu sprzedaży.

Sokoły 1000 brały udział w międzynarodowych rajdach długodystansowych, odnosząc sukcesy. Usterki weryfikowano podczas produkcji.

Przez sześć lat (do ewakuacji zakładów 3 IX 1939 r.) bez większych zmian produkowano CWS M111 - polskiego Sokoła służącego głównie wojsku, policji, poczcie. Sprzęgnięty z wózkiem bocznym pracował w wojskach łącznikowych, rozpoznawczych, miał służyć jako stanowisko karabinu maszynowego itd. W ramach modyfikacji w 1938 r. powstał również model M121 z napędem na koło wózka bocznego. Pomimo doskonałych własności terenowych motocykl nie wszedł do produkcji. Nie trzeba było jednak M121, by Sokół chwalony był za swoje własności trakcyjne. W terenie wygrywał z podobnymi konstrukcjami Harleya Davidsona i Indiana.

Silniki Sokoła 1000 poza zastosowaniem motocyklowym wykorzystywane były do napędu motorowych drezyn kolejowych DKM, jak również do przednionapędowego podnośnika hydraulicznego.

Sokół Feniksem... (Feniks)

Przez lata największy z polskich motocykli obrósł w piórka, powstało wiele legend i teorii na temat tego specyficznego bądź co bądź motocykla. Doprowadziło to do tego, iż obecnie CWS M111 stał się pożądanym ale i drogim okazem kolekcjonerskim. Wydaje się, iż moda pt. "Sokół 1000" święci ostatnimi czasy triumfy, a te stosunkowo rzadkie motocykle coraz częściej i liczniej pokazują się na wszelkiego typu imprezach motocyklowych. Fakt, iż "tysiąc" był drogim motocyklem, na pewno maksymalnie zmniejszył jego szanse na złomowanie, stąd dziś realne możliwości jego odtworzenia. Teraz - jako kultowy polski zabytek - doczekał się ponownej produkcji wielu z elementów, tzw. replik. Jedno, czego jeszcze się nie podrabia i co pewnie jeszcze długo pozostanie poza możliwościami i opłacalnością ponownej produkcji, to widlasty silnik. Miejmy jednak nadzieję, iż pojazdy, które będziemy spotykać, jak najmniej będą miały wspólnego z repliką, najwięcej z oryginałem.

Prezentowany motocykl jest własnością zamiłowanego w Sokołach kolekcjonera Henryka Wyszyńskiego. Motocykl, by wyglądał tak, jak obecnie, przeszedł trzyletni staranny lifting, co pozwoliło na to, iż obecnie pan Henryk cieszy się niemal bezawaryjnym pojazdem. Chociaż pracochłonny jest to motocykl i wymaga wiele uwagi, później odwdzięcza się z nawiązką. Dobre nastawienie wydajności pompy olejowej, ostrożna jazda czynią z Sokoła wiernego towarzysza podróży. Miękkie mocowanie kosza (dwa przeguby kulowe i resor ćwierćeliptyczny) ułatwiają jazdę w terenie, szczególnie miłą w wypadku załadowanego motocykla. Gaz wyprowadzony z lewej strony nierzadko ułatwia wydostawanie się z gruntowych opresji, kiedy to idąc obok motocykla, swobodnie można pchać zaprzęg i sterować położeniem przepustnicy.

Zapamiętajcie ten pieczołowicie odrestaurowany motocykl, bo nieczęsto zdarza się oglądać tak ładny motocykl w oryginale wojskowego malowania. Jeśli dostrzeżecie na nim ślady brudu, błota, niechybnie będzie to znakiem, iż Sokół pana Henryka nie pozostaje muzealnym eksponatem, ale nieprzerwanie żyje, przemierzając polskie drogi i bezdroża. Bo uroda i wykonanie to jedno, a mechanika i ciągła żywotność to drugie - ważne, kto wie, czy nie nawet najważniejsze z wymagań, jakie stawia się zabytkowemu motocyklowi...

Dane techniczne:

CWS M 111 - Sokół 1000 M 111



Lata produkcji: 1933-39
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: około 3400
Silnik



Typ: czterosuwowy, dolnozaworowy;
Układ cylindrów: dwucylindrowy, w układzie widlastym, rozwarcie cylindrów 45o, chłodzony powietrzem;
Pojemność skokowa: 995,4 cm3;
Średnica x skok cylindra: 83x92 mm;
Stopień sprężania: 5:1;
Moc trwała: 18 KM przy 3000 obr./min.;
Moc maksymalna: 20-22 KM przy 4000 obr./min.;
Zasilanie: gaźnik Zenith MC22 (lub MC26);
Rozruch: kickstarter;
Instalacja elektryczna: prądnica 6V 45W;
Zapłon: bateryjny;
Akumulator: 6V 20Ah.
Przeniesienie napędu



Przełożenie wstępne silnik - skrzynia biegów: przekładnia zębata ze skośnymi zębami;
Sprzęgło: mokre, wielotarczowe, sterowane nożnie;
Skrzynia biegów: trzybiegowa z ręczną zmianą;
Napęd tylnego koła: łańcuch rolkowy.
Podwozie



Rama: podwójna, rurowa, zamknięta;
Zawieszenie przednie: wahaczykowe z zespołem 6 sprężyn i tłumikami ciernymi;
Zawieszenie tylne: sztywne;
Koła: wzajemnie wymienne;
Opony: 4,40x19;
Hamulce: bębnowe, tylny sprzężony z hamulcem koła wózka, hamulec postojowy.
Wymiary i masy (z wózkiem)



Długość: 2540 mm;
Szerokość: 1740 mm;
Wysokość: 1135 mm;
Rozstaw osi: 1464 mm;
Rozstaw kół: 1205 mm;
Masa własna solo/z wózkiem: 270/375 kg;
Dopuszczalne obciążenie: ok. 280 kg.
Dane eksploatacyjne:



Zużycie paliwa: 7-7,5l/100km;
Zużycie oleju: 0,3l/100km;


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Diabel
Zapierdalacze



Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pionki

PostWysłany: Wto 22:20, 29 Wrz 2009    Temat postu:



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Diabel dnia Wto 22:24, 29 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Diabel
Zapierdalacze



Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pionki

PostWysłany: Wto 22:26, 29 Wrz 2009    Temat postu:

A tak dla zaiteresowanych jezeli buy chcieli sobie troszke więcej poczytać o takich motocyklach podaje [link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Przenosimy forum ! zapraszamy na www.motopionki.cba.pl Strona Główna -> Przenosimy forum ! zapraszamy na www.motopionki.cba.pl Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin